De waterbus gaat dit jaar al extra routes bedienen. Dat heeft Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts gezegd in antwoord op een parlementaire vraag van Dirk De Kort (CD&V) en het stond afgelopen weekend te lezen bij onze collega’s van Gazet Van Antwerpen.

Volgens Weyts komt er een noordelijke route met haltes aan de Total-site, Lillo, Fort Liefkenshoek en de Ketenis- laan (Katoen Natie). Er zouden ook vijf of zes haltes langs het Albertkanaal komen.

“Het Havenbedrijf gaat het initiatief nu verder uitrollen naar de noordelijke route op de Schelde”, zegt Weyts. “We willen het aantal waterbussen opgevoeren. Ook bij het Albertkanaal komen vijf of zes haltes. Aan het Droogdokkeneiland op het Eilandje komt een halte waar de passagiers van de waterbus van het Albertkanaal kunnen overstappen op de Schelderoute.” 

Goed idee maar niet overhaast tewerk gaan zegt schepen Van Peel 

Antwerps havenschepen Marc Van Peel (CD&V) bevestigt dat er een versnelling hoger wordt geschakeld, maar hij is wat voorzichtiger. “Nu blijkt dat de interesse bij gemeenten en gebruikers groeit, gaat het Havenbedrijf in gesprek de Vlaamse Waterwegen en een aantal gemeenten die de waterbus graag zien aanmeren in hun achtertuin. De ambitie is alleszins om de huidige vloot dit jaar nog te verdubbelen. Toch zijn we realistisch, want de steigers moeten nog gebouwd worden.”

Volgens Van Peel is het nog niet zeker of er op he Albertkanaal wel een waterbus kan varen. Maar als het plan groen licht krijgt, komen er zeker haltes aan het Havenhuis en aan de Turnhoutsebaanbrug in Wijnegem.

Sinds november varen er al twee waterbussen op het zogenaamde zuidelijke traject tussen Hemiksem en het Steenplein in Antwerpen, met tussenstop in Kruibeke. Gemiddeld vervoeren die zo’n 14.000 gebruikers per maand.