torfsDe winkelketen Schoenen Torfs hoopt dat vandaag zoveel mogelijk werknemers met de fiets naar het werk komen. In het kader van de actie Fit@Work heeft de firma uit Sint Niklaas een Bike to Work-dag opgezet. Schoenen Torfs is het er om te doen de werknemers een gezondere levensstijl bij te brengen.

Slechts 2% van de 600 werknemers bij Torfs komt met de fiets naar het werk. Wouter Torfs, de flamboyante topman van de schoenenketen wil daar iets aan doen. Hij wil er zijn werknemers toe aanzetten om andere transportmogelijkheden dan de auto of de bromfiets uit te testen.

Wouter Torfs heeft als bedrijfsleider al wel meer van zich laten spreken. Hij voert een doelgericht personeelsbeleid waarin het hem erom te doen is de werknemers zich goed te laten voelen in hun vel. Ook op maatschappelijk vlak heeft hij al meerdere initiatieven genomen. Tijdens het weekeind liet hij zich nog opmerken door er bij de politici voor de pleiten de verkiezingsoverwinning van de NvA niet naast zich neer te leggen en er de nodige conclusies uit te trekken.

De actie Fit@Work vertrekt overigens vanuit een brede definitie van het thema. Het gaat hem dan niet enkel om het fysieke aspect van de actie maar ook om het psychische en het sociale impact van de uitdaging. Bij Schoenen Torfs werden in dit opzicht eerder al slaapcursussen, opledingen rug- en nekklachten en workshops gezonde voeding georganiseerd. Werknemers kunnen zelfs leren stoppen met roken met de hulp van de firma. Bij Start to Run worden vandaag meer dan 100 werknemers gemobiliseerd bij groepstrainingen.

Schoenen Torfs heeft zich vandaag met een omzetcijfer van meer dan 100 miljoen euro uitstekend gepositioneerd in de branche. Op basis van vergelijkbare winkels had de keten in 2012 liefst 8% meer omzet gerealiseerd. Waarmee Wouter Torfs s onderhand een onvoorstelbaar sterk verhaal aan het schrijven is. De huidige gedelegeerd bestuurder was er nauwelijks 28 toen hij in de familiezaak aantrad als assistent van de CEO. In 1995 nam Wouter Torfs de leiding over van het bedrijf en bouwde het sindsdien in versneld tempo uit tot een van de betere zaken in het land. Dat jaar telde de keten 26 winkels en werd een omzet gerealiseerd van 10 miljoen euro. Vandaag is de keten uitgebreid tot meer dan 72 vestigingen en is de omzet vertienvoudigd. Het bedrijfsresultaat voor 2012 van 3,7 miljoen euro mag overigens best gezien worden.