Ooit al van ‘ALEES’ gehoord? Dat letterwoord staat voor ‘Autonome logistieke, elektrische eenheden voor steden’.  Zelfrijdende auto’s voor personenvervoer worden al volop getest. Maar kunnen ze ook worden gebruikt voor goederentransport, met name in het kader van stadslogistiek?

Het VIL (Vlaams Instituut voor de logistiek) wil samen met de logistieke sector kijken hoe autonoom rijdende voertuigen kunnen worden ingezet voor logistieke operaties in de stad, bijvoorbeeld voor het leveren van pakketjes. Een booming business, als je weet hoe succesvol e-commerce is geworden.

Het is de bedoeling om alle stakeholders op het vlak van stedelijke logistiek bij dit project te betrekken: het Departement  Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid, steden en centrumsteden, verladers en logistieke dienstverleners, technische en technologische partners.

De autonoom rijdende voertuigen kunnen de efficiëntie van de levering van goederen in de stad verhogen: betere belading, flexibele routeplanning, 24/7 beschikbaarheid. Ze hebben ook een gunstige invloed op duurzaamheid en veiligheid.

Er zijn intussen nog tal van vragen die moeten worden beantwoord, zoals:

Welke toepassingen zijn vandaag en in de toekomst mogelijk?
Hoe kunnen deze toepassingen geïntegreerd worden in hun omgeving?
Wat zijn de technische voorwaarden waaraan de voertuigen dienen te voldoen?
Welke data moeten en kunnen uitgewisseld worden en hoe kan die uitwisseling gebeuren?
Hoe kunnen de verschillende logistieke dragers op elkaar afgestemd worden?
Het VIL gaat de mogelijke toepassingen in kaart brengen. Het project is in februari opgestart en zal 18 maanden duren. Er zijn acht deelnemende bedrijven: ACP CO₂, bpost, Bringme, DHL PARCEL BELUX, Stad Mechelen, Rhenus SML, Trimble, en Havenbedrijf Antwerpen.