Salons Frank De Boeck

Salons Frank De Boeck groeide uit tot gerenommeerd huis.

Bij de Salons Frank De Boeck worden geregeld nog de gerechten en  sauzen van de bomma opgediend. Waarmee de huidige zaakvoerder, Frank De Boeck meteen ook de  hooggeprezen kwaliteit van de aangeboden menu’s bewijst.  Frank De Boeck staat voor de derde generatie van het bekende Antwerpse catering- en traiteurbedrijf.   Hij nam na een interne herschikking het familiebedrijf over in 1994 en bouwde het verder uit tot een gerenommeerd huis. Vandaag tekent de zaakvoerder voor een omzet van meer dan  1 miljoen euro en 18 vaste personeelsleden , plus extra’s.

 

IMG_1177 AFrank De Boeck steekt het niet weg: de afgelopen jaren waren zeker niet makkelijk. De financiële crisis woog zwaar op de budgetten van bedrijven en overheidsinstellingen. Er werd al eens een receptie of een feest geschrapt, of voorzien van lagere budgeten  .  Ook de gewone klanten trokken de buikriem aan en bezuinigden op hun communie- en huwelijksfeesten. Daar voel je als catering- en traiteurbedrijf onvermijdelijk mee de gevolgen van. Dit weerhield Frank De Boeck er niet van om precies in die crisisjaren nog een tweede zaak over te nemen , de Captain’s Lounge op de Linkeroever, vroeger de  Yachtclub  van de Vlaams Vereniging voor Watersport.  Hij zette er zich keihard voor in.  Zeven dagen op zeven.   Sinds kort gaat het duidelijk weer beter. De bedrijven en de overheidsinstellingen hebben de crisis verwerkt en tekenen nieuwe plannen uit. Er komt weer ruimte voor netwerkevenementen en recepties. Vandaag komt 80% van de omzet uit grote evenementen. Met honderden aanwezigen. De Nieuwjaarsreceptie van de stad Antwerpen op  de Grote Markt  bv. Met liefst 15.000 man.

 

Tot het vaste klantenbestand van de Salons Frank De Boeck behoren KBC, DP World, het Antwerpse Stadhuis, de provincie, CEPA, het  Red Star Line Museum, Isvag, de Hoge Raad voor Diamant….Grote namen die al die jaren de inzet van Frank De Boeck hebben weten te appreciëren. De Salons Frank De Boeck bieden in dit opzicht niet enkel hun eigen grote feestzalen aan. De tent van de Captain’s Lounge kan zo’n 200 man aan, het terras nog eens 100 man en het restaurant  200 man extra.  De ploegen van  de Salons Frank De Boeck  organiseren de evenementen net zo makkelijk bij de klant ter plaatse of op een aangezochte plaats. “Wij zijn  heel erg flexibel”, zegt Frank De Boeck. “Wij passen ons aan aan de wensen  van de klant. Wij brengen ons cateringmateriaal mee en nemen het initiatief zelf in handen.”

 

Het ondernemen zit Frank De Boeck in dit opzicht echt in het bloed. De grootouders van de huidige zaakvoerder zetten het bedrijf in het begin van de vorige eeuw op. Grootvader Frans De Boeck en zijn echtgenote Maria Daelemans gingen vanuit de Harmoniestraat in 1920 zelf feesten organiseren. Ze hadden een hele tijd gewerkt voor een graaf en kenden die wereld dus wel.  Ze verhuurden toen al materiaal en zorgden bij bruiloften voor de markiezen aan de kerk. De familie kocht later een mooi herenhuis aan de Mechelsesteenweg.  Dat beschikte over verschillende salons.  Vandaar ook de naam Salons De Boeck.

 

Vader Marcel De Boeck nam de zaak over in 1963 en zoon Frank De Boeck werd er samen met zijn broer en zijn drie zussen meteen helemaal opgenomen in de drukte van het familiebedrijf. “Ik zat als baby geregeld in een stoeltje in de vestiaire.” Eenmaal de kinderen 12 jaar oud waren dienden ze geleidelijk een eigen taak te vervullen. Afwassen bv.

 

Waarmee Frank De Boeck de facto al heel zijn leven in de business zit. Zeker toen hij zich in 1994 financieel engageerde om de Salons De Boeck over te nemen en de activiteiten van zijn ouders verder te zetten. Hij had in begin  overigens…. Slechts  één personeelslid in dienst.

 

De Salons Frank De Boeck zijn ondertussen verder uitgegroeid tot een gerespecteerde onderneming. Je komt het logo en het visitekaartje nagenoeg overal tegen. Op recepties, walking dinners, lunch buffetten, barbecues, communiefeesten, trouwfeesten, babyborrels of koffietafels. Het bedrijf heeft zich sterk gepositioneerd op de regionale markt “maar we gaan desnoods ook naar Gent of Brussel. Wij laten ons om niets gelegen.”

 

Frank De Boeck heeft in begin zelf een hele tijd de keuken gedaan maar diende de catering  in de verdere groei van het bedrijf toch geleidelijk aan over te laten aan anderen . “Ik heb vele jaren zelf in de potten geroerd. Ik had daartoe de hotelschool PIVA gevolgd, een extra jaar ‘zaal’ gedaan, gespecialiseerd in vis en schaaldieren, wijncursussen gedaan en in  restaurants gewerkt. In Romantica, de Kleine Barreel bv.  De ploegen die vandaag staan te koken hebben de keuken van mij overgenomen. Meestal voormiddag in de Salons ,en namiddag in Captains lounge .Ik houd me nu zelf meer bezig met de Klanten en personeelsaangelegenheden. Nagaan of alles vlot loopt. Even binnenlopen op de evenementen van de klanten. Soms tot vijf feesten per dag op verschillende locatie’s . Checken of alles piekfijn in orde is.”

 

Het eigenlijke administratiewerk kan hij ondertussen overlaten aan zijn trouwe luitenanten. In eerste instantie Gosia  die destijds als dienster begon maar ondertussen de rechterhand en manager van de zaakvoerder geworden is. Zij overziet de twee zaken  en grijpt in waar nodig.  Robert Tirzui ,Jassin Chi hi ,en Frank Van Den Langenbergh werken de commerciële offertes uit. De Salons Frank De Boeck dienen de markten overigens niet af te schuimen op zoek naar nieuwe klanten. De aanvragen komen gewoon spontaan binnen. Per mail of per telefoon.  Mondreclame blijkt het vandaag nog altijd uitstekend te doen. Wie een receptie of een feestje bij De Boeck meemaakte neemt al eens makkelijk een visitekaartje mee en neemt zelf contact op. Kwaliteit prijst duidelijk zichzelf.

 

De dagelijkse bekommernis van de zaakvoerder? “Erop Toezien dat we het geheel  financieel goed onder controle houden. Dat ondanks de hoge personeelskosten alle personeelsleden vlot betaald worden en de rekeningen vereffend. Het gaat dan ook om de verschillende investeringen  die nog blijven lopen. Wij hebben al die jaren zwaar geïnvesteerd in vastgoed , materialen en in de Captain’s Lounge. Dat moet allemaal terugbetaald worden.”

 

De trots van de Salons Frank De Boeck? “Dat ik de zaak van mijn grootvader en mijn eigen vader hoe dan ook heb kunnen verder zetten en uitbouwen tot waar we nu gekomen zijn. Daar ben ik echt fier op. Overigens zijn we  zeker nog  niet aan het einde van onze mogelijkheden. In de komende jaren gaan we onze zalen opfrissen en een nieuwe look geven. Met een leuke binnentuin en Parking , bv. Plannen genoeg.”

IMG_1183