Wondernemer Bert Hoogendoorn brengt ROS naar België

ROS_Belux-RGB-01

“Herstellen is zoveel goedkoper dan vervangen”

Sommige ideeën zijn zo kinderlijk eenvoudig dat je je afvraagt waarom er niemand eerder aan gedacht heeft. Het Nederlandse ROS bijvoorbeeld ontwikkelde een methode om gedeukte magazijnstellingen te repareren. Tijd-, plaats- én budgetbesparend voor de klant. Bert Hoogendoorn introduceert het succesrecept nu ook in België en Luxemburg.

Foto Ros Belux

Waar komt het idee vandaan?

Bert Hoogendoorn, operations manager ROS Belux: “Raar maar waar, maar het is IKEA die bedenker Hans Slavenburg op weg heeft gezet. In het distributiecentrum van IKEA in Oosterhout zagen ze de kosten aan hun magazijnstellingen zo hoog oplopen, dat ze aan de technisch ingenieur vroegen om aan een andere oplossing te werken. Met een mal en gecontroleerde hoge druk slaagde hij erin de staander te herstellen, in zijn originele vorm en met dezelfde sterkte. Het systeem heeft hij gepatenteerd, wat betekent dat anderen er niet mee aan de slag kunnen. Het patent loopt nog zo’n vijftien jaar.”

Het idee past uitstekend bij de tijdsgeest. Het is duurzaam en het jaagt bedrijven niet onnodig op kosten.

“Klopt. De stellingen zijn in een magazijn zonder twijfel de zwakke plekken. Heftrucks rijden er af en aan en brengen vrij makkelijk beschadiging aan. Handig dus dat je ze kunt laten herstellen en niet meteen moet vervangen. Sowieso betekent dat voor de klant een enorme besparing in tijd en geld. Bovendien hoeft hij de goederen in het rek niet te verplaatsen en neemt een herstelling weinig plaats in. Een staander herstellen duurt ongeveer een half uur. Van alle rekken die er wereldwijd beschikbaar zijn, kunnen we er zeker 95 procent herstellen. Let op, dat kan niet tot in het oneindige. Wij houden het op drie, maximum vier keer.”

Welke garanties kunnen jullie geven naar veiligheid?

“We worden regelmatig gecontroleerd door keuringsinstanties en kunnen alle vereiste certificaten voorleggen. Een klant kan dus op beide oren slapen.”

Op tien jaar tijd heeft ROS een stevige voet aan de grond in Europa, de VS, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. Hoe loopt het in België?

“We zijn nog maar pas begonnen, maar kregen al enkele mooie herstelopdrachten binnen. Ik zal een tevreden man zijn als ik aan het einde van 2016 een ploeg van twee constant op de baan kan sturen. Na twee of drie jaar wil ik daar graag een extra ploeg bij zien komen.”

Doen jullie ook preventieve controles?

“Voorlopig is het vooral op afroep. Idealiter kunnen we bij de klant langsgaan als er verschillende schadegevallen zijn. Maar dringende gevallen nemen we uiteraard voor. Bedrijven die dat willen, kunnen ons daarnaast inschakelen om jaarlijks een preventieve controle te doen. Dan onderzoeken we voor hen waar de fouten zitten en geven we aan welke stellingen vervangen of hersteld moeten worden. Het resultaat gieten we in een inspectieverslag. We weten dat veiligheid vandaag hoog op de bedrijfsagenda staat. Met deze dienstverlening steken we bedrijven een handje toe.”

foto Ros Belux 2