Wondernemer: Facilicom

In een krimpende markt blijft Facilicom Services Group Belgium onverminderd inzetten op groei. Voor volgend jaar is een omzet van liefst 200 miljoen euro gebudgetteerd. “Wij proberen meer toegevoegde waarde te realiseren in onze activiteiten en daarbij ook geregeld acquisities te doen”, zegt algemeen directeur Alain Vandenbrande. Facilicom is dit opzicht al lang geen gewoon schoonmaakbedrijf meer. De groep levert ook andere facilitaire diensten zoals bewaking, catering, technisch onderhoud, interim, dienstencheques enz. “Wij gaan uit van het motto dat de klanten zich dankzij ons kunnen bezig houden met hun core business terwijl wij al de rest doen.”

 

Alain Vandenbrande had al verscheidene jaren gewerkt in de transportsector en de retail vooraleer hij in 1994 aan de slag ging als district manager bij Gom voor Limburg. De Mechelaar  verbaasde in eerste instantie zichzelf maar na verloop van tijd liet hij zich helemaal meeslepen door de boeiende ontwikkelingen die hij ontdekte in de wereld rond Gom. Gom was toen zoveel als het schoonmaakbedrijf dat door een Nederlandse groep uitgebouwd was over de zuidergrens.  “Ik had tot dan toe vooral  HR en administratie gedaan maar ik kon bij Gom voluit gaan voor operationeel management. Ik kwam direct in contact met de meest diverse klanten van het schoonmaakbedrijf en hun eigen wereld. Dit dan zowel bij zelfstandigen als de apotheker om de hoek, de eenmanszaken, de KMO’s als de grote multinationale ondernemingen. Een boeiende wereld waarin ik echt mijn ding kon doen.” Gom tekende toen voor een omzet van zowat 10 miljoen euro.

Alain

Alain Vandenbrande kreeg er geleidelijk aan steeds meer activiteiten bij. Het district Antwerpen. Brussel. Tot hij in 2002 operationeel directeur werd bij Gom en in 2006 algemeen directeur van de overkoepelende holding Facilicom. Vandaag stuurt hij vanuit de hoofdzetel van Facilicom aan de Italiëlei in Antwerpen liefst negen verschillende ondernemingen aan:

  • Gom: het oorspronkelijke schoonmaakbedrijf
  • Trigion: een bewakingsbedrijf
  • Prorest: cateringbedrijf
  • Axxi@Home: dienstenchequebedrijf
  • Axxicom: interimbedrijf
  • Facilicom Facility Solutions: facilitiy management
  • One Building Maintenance: onderhoud
  • HEC: elektriciteit, bekabeling en projectbouw
  • Co-Works: HVAC-installaties.

 

De twee recente overgenomen bedrijven HEC en Co-Works zullen binnen afzienbare tijd geïntegreerd worden in One Building Maintenance.

 

De cijfers zijn vandaag indrukwekkend: met liefst 4000 personeelsleden tekende Alain Vandenbrande verleden jaar voor een omzet van liefst 180 miljoen euro. De activiteiten lopen bepaald goed. Ook al is de markt vandaag echt niet makkelijk. Zeker niet in de schoonmaaksector waar de facto steeds minder vierkante meter aan kantoorruimte te kuisen valt. Bovendien is de concurrentie bikkelhard en moet Facilicom ook nog eens afrekenen met bepaalde vormen van deloyale concurrentie vanuit de sociale sector. De overheid kent er nogal wat subsidies toe en dat zal Facilicom geweten hebben. “80% van onze kosten bestaan nu eenmaal uit loonkosten. We zitten dan ook heel scherp op onze prijzen en moeten er alles aan doen om overeind te blijven.”

 

Hoe Facilicom dit dan wel doet? “Met onze service”, zegt Alain Vandenbrande. “Onze ambitie is niet helemaal toevallig om de meest klantgerichte facilitaire onderneming te worden. Die klantgerichtheid willen wij samen met onze klanten ontdekken. We organiseren in dit opzicht een aantal klantenarena’s. Dit zijn rondetafelgesprekken met deelnemers van Facilicom zelf, klanten en niet-klanten waar we luisteren en praten over de dienstverlening die wij leveren en over wat klantenrelatiemanagement voor hen betekent. Daaruit willen we leren. Die gesprekken zullen dan ook de basis vormen voor ons programma.”

 

Uiteraard wordt er ook binnen eigen huis gewerkt. Er komen workshops voor de leidinggevenden waarin zij kunnen leren hoe Facilicom de klanten tot dienst kan zijn. “Onze bewakers, schoonmakers, cateringmedewerkers, operators, receptionisten, techniekers enz krijgen trainingen in hostmanship waarbij wij hen vriendelijk leren omgaan met klanten.”

 

Gom is ondertussen nog altijd de ruggengraat van de groep? “Dat klopt. De traditionele schoonmaak tekent vandaag nog voor zeker 100 miljoen euro op een totaal van nu 180 miljoen euro. Alleen moeten we dan vaststellen dat onze jonge bedrijven vandaag gemakkelijk een groei neerzetten van meer dan 20%. Dit betekent dus dat het belang van de schoonmaak binnen de groep in de toekomst geleidelijk zal afnemen. Dit is een ontwikkeling die wij in Nederland waar Facilicom destijds 50 jaar geleden opgezet werd al veel langer onderkennen. Daar groeit de groep verder uit tot een ruime dienstengroep die de klanten niet alleen service garandeert maar vooral ook kwaliteit. Wij gaan als Belgische vestiging mee in die richting.”

 

Merkwaardig anderzijds dat de dynamiek van de groep ook in België nog steeds aangegeven wordt door de brede samenstelling van de klantenportefeuille. Ook vandaag gaat het om de meest uiteenlopende klanten van het Europees parlement in Brussel tot particulieren die een beroep doen op dienstencheques. “Dat was destijds de open geest waarmee de stichter van onze groep, dhr. Geurts ooit de eerste activiteiten opstartte. De man is er overigens nog altijd en blijft ons in dit opzicht inspireren.”